Cumhuriyetin Demir Ağları
Tayyip Erdoğan, 10. Yıl Marşı'ndaki "Demir ağlarla ördük" mısrasına gönderme yaparak, "Neyi ördün? Hiçbir şey ördüğün falan yok. Demir ağlarla
Türkiye’yi biz örüyoruz" dedi. Cumhuriyet’in kurucularını ve Atatürk’ü
küçümsedi.
Her şeyini savaşta tüketmiş, Osmanlı’nın borç batağını miras almış, sanayiyi inşa edecek birikimi ve yetişmiş insan gücü olmayan genç Cumhuriyetin, insan gücüyle her yıl, 240 km demiryolu hattı yaptığını belirterek başlayalım. 1940 yılına gelindiğinde, tam 8637 km demiryolu hattı yapmışlardı.
İşte size, her santiminde on binlerce Cumhuriyet yoksulunun kazması bulunan “demir ağlar” listesi:
Cumhuriyetin inşa ettikleri
1924 - Devlet Demiryolları kuruldu.
1925 - Eskişehir Cer Atölyelerinde demiryolu malzemesi üretecek birimler hizmete girdi.
1927 - Samsun - Havza - Amasya demiryolları açıldı.
1927 - Ankara - Kayseri demiryolu açıldı.
1928 - İstanbul'da Üsküdar, Bağlarbaşı ve Kısıklı'da tramvay hatları açıldı.
1928 - Kütahya - Tavşanlı demiryolu açıldı.
1928 - Amasya - Zile demiryolu açıldı.
1929 - İstanbul'da Fatih-Edirnekapı tramvay hattı hizmete girdi.
1929 - Kütahya- Emirler, Fevzipaşa-Gölbaşı demiryolları açıldı.
1930 - Ankara - Sivas Demiryolu Hattı ulaşıma açıldı.
1930 - Kayseri - Şarkışla demiryolu açıldı.
1931 - Gölbaşı - Malatya demiryolu açıldı.
1932 - Samsun- Sivas demiryolu açıldı.
1932 - Kütahya - Balıkesir demiryolu açıldı.
1932 - Ulukışla - Niğde demiryolu açıldı.
1933 – Adana - Fevzipaşa demiryolu açıldı.
1933 - Ulukışla - Kayseri demiryolu açıldı.
1934 - Demiryolu Elazığ'a ulaştı.
1935 - Afyon - Isparta demiryolu açıldı.
1935 - Fevzipaşa - Ergani - Diyarbakır demiryolları açıldı.
1935 - Ankara'da troleybüs hattı işletmeye açıldı.
1937 - Diyarbakır - Cizre Demiryolu açıldı.
1937 - Çatalağzı - Zonguldak demiryolu açıldı.
1938 - Sivas - Erzincan demiryolu açıldı.
1939 - İstanbul'da İETT kuruldu.
1939 - Sivas - Erzurum demiryolu açıldı.
1939 - Sivas Demiryolu Makinaları Fabrikası kuruldu.
1943 - Zonguldak - Kozlu demiryolu açıldı.
1943 - Diyarbakır - Batman Demiryolu açıldı.
1944 - Fevzipaşa - Malatya, Diyarbakır - Kurtalan demiryolu hizmete girdi.
1947 - Palu - Genç demiryolu açıldı.
1947 - Eskişehir Demiryolu Takım Fabrikası hizmete girdi.
1948 - Köprüağzı - Maraş demiryolu açıldı. (Açılan son demiryolu hattı oldu, 1950 DP-Adnan Menderes hükümetinden itibaren demiryolu yapımları durduruldu.)
Yabancılardan devletleştirilenler
Cumhuriyet, sadece dağları delmedi. Yabancıların elindeki demiryollarımızı almak için on binlerimiz canlarını verdiler. İşte yabancılardan alınanlar:
Anadolu Demiryolu Şirketi
Haydarpaşa-Eskişehir-Konya ve Yenice-Mersin Demiryolları
Anadolu-Bağdat, Mersin- Tarsus Demiryolları
Bursa- Mudanya Demiryolu
Mersin- Adana Demiryolu
İzmir Rıhtım İşletmesi
Samsun- Çarşamba demiryolu hattı
Bandırma- Menemen- Manisa demiryolu
Basmane (İzmir) - Afyon demiryolu
İzmir -Kasaba demiryolu
Aydın Demiryolları
Edirne-Sirkeci Şark Demiryolları
Toprakkale - İskenderun demiryolu
İstanbul ve Trakya Demiryolları
İstanbul Tramvay Şirketi Tesisleri
İstanbul Tünel İşletmesi
26 Temmuz 2012 tarihinde bu köşede, emperyalistlerin TCDD’nin parçalanması ve satılması için verdikleri emirleri aktarmıştım. 25 Temmuz tarihinde ise Ulaştırma Bakanının, “demiryollarına yapılan yatırımları, yabancılara da satabilmek için güzelleştirmek amacıyla yaptıkları” itirafını ve TCDD’yi parçalayarak satma planlarını okumuştunuz.
Her şeyini savaşta tüketmiş, Osmanlı’nın borç batağını miras almış, sanayiyi inşa edecek birikimi ve yetişmiş insan gücü olmayan genç Cumhuriyetin, insan gücüyle her yıl, 240 km demiryolu hattı yaptığını belirterek başlayalım. 1940 yılına gelindiğinde, tam 8637 km demiryolu hattı yapmışlardı.
İşte size, her santiminde on binlerce Cumhuriyet yoksulunun kazması bulunan “demir ağlar” listesi:
Cumhuriyetin inşa ettikleri
1924 - Devlet Demiryolları kuruldu.
1925 - Eskişehir Cer Atölyelerinde demiryolu malzemesi üretecek birimler hizmete girdi.
1927 - Samsun - Havza - Amasya demiryolları açıldı.
1927 - Ankara - Kayseri demiryolu açıldı.
1928 - İstanbul'da Üsküdar, Bağlarbaşı ve Kısıklı'da tramvay hatları açıldı.
1928 - Kütahya - Tavşanlı demiryolu açıldı.
1928 - Amasya - Zile demiryolu açıldı.
1929 - İstanbul'da Fatih-Edirnekapı tramvay hattı hizmete girdi.
1929 - Kütahya- Emirler, Fevzipaşa-Gölbaşı demiryolları açıldı.
1930 - Ankara - Sivas Demiryolu Hattı ulaşıma açıldı.
1930 - Kayseri - Şarkışla demiryolu açıldı.
1931 - Gölbaşı - Malatya demiryolu açıldı.
1932 - Samsun- Sivas demiryolu açıldı.
1932 - Kütahya - Balıkesir demiryolu açıldı.
1932 - Ulukışla - Niğde demiryolu açıldı.
1933 – Adana - Fevzipaşa demiryolu açıldı.
1933 - Ulukışla - Kayseri demiryolu açıldı.
1934 - Demiryolu Elazığ'a ulaştı.
1935 - Afyon - Isparta demiryolu açıldı.
1935 - Fevzipaşa - Ergani - Diyarbakır demiryolları açıldı.
1935 - Ankara'da troleybüs hattı işletmeye açıldı.
1937 - Diyarbakır - Cizre Demiryolu açıldı.
1937 - Çatalağzı - Zonguldak demiryolu açıldı.
1938 - Sivas - Erzincan demiryolu açıldı.
1939 - İstanbul'da İETT kuruldu.
1939 - Sivas - Erzurum demiryolu açıldı.
1939 - Sivas Demiryolu Makinaları Fabrikası kuruldu.
1943 - Zonguldak - Kozlu demiryolu açıldı.
1943 - Diyarbakır - Batman Demiryolu açıldı.
1944 - Fevzipaşa - Malatya, Diyarbakır - Kurtalan demiryolu hizmete girdi.
1947 - Palu - Genç demiryolu açıldı.
1947 - Eskişehir Demiryolu Takım Fabrikası hizmete girdi.
1948 - Köprüağzı - Maraş demiryolu açıldı. (Açılan son demiryolu hattı oldu, 1950 DP-Adnan Menderes hükümetinden itibaren demiryolu yapımları durduruldu.)
Yabancılardan devletleştirilenler
Cumhuriyet, sadece dağları delmedi. Yabancıların elindeki demiryollarımızı almak için on binlerimiz canlarını verdiler. İşte yabancılardan alınanlar:
Anadolu Demiryolu Şirketi
Haydarpaşa-Eskişehir-Konya ve Yenice-Mersin Demiryolları
Anadolu-Bağdat, Mersin- Tarsus Demiryolları
Bursa- Mudanya Demiryolu
Mersin- Adana Demiryolu
İzmir Rıhtım İşletmesi
Samsun- Çarşamba demiryolu hattı
Bandırma- Menemen- Manisa demiryolu
Basmane (İzmir) - Afyon demiryolu
İzmir -Kasaba demiryolu
Aydın Demiryolları
Edirne-Sirkeci Şark Demiryolları
Toprakkale - İskenderun demiryolu
İstanbul ve Trakya Demiryolları
İstanbul Tramvay Şirketi Tesisleri
İstanbul Tünel İşletmesi
26 Temmuz 2012 tarihinde bu köşede, emperyalistlerin TCDD’nin parçalanması ve satılması için verdikleri emirleri aktarmıştım. 25 Temmuz tarihinde ise Ulaştırma Bakanının, “demiryollarına yapılan yatırımları, yabancılara da satabilmek için güzelleştirmek amacıyla yaptıkları” itirafını ve TCDD’yi parçalayarak satma planlarını okumuştunuz.

Yorumlar
Yorum Gönder
Hakaret içeren ve düzgün Türkçe ile yazılmayan yorumlar yayınlanmayacaktır.